0

Huzur İçinde Yat, Sevgili Frederiek

Cumhuriyet Bayramımız kutlu olsun.


Buis'in yazıp Jan Steeman'ın çizdiği bu kısa öykü, Hollanda'da çıkan çizgi roman dergisi De Vrije Balloen'un temmuz 1976 tarihli sayısında yayımlanmıştır. Derginin kuruluş hikayesi şöyledir; 1974'ün sonlarında, Pep ve Sjors dergilerinin birleşmek üzere olması sanatçılar arasında büyük bir huzursuzluk yaratmıştı. Pep'te çalışırken önemli ölçüde bir özgürlüğe sahiplerdi. Ama iki derginin birleşmesiyle ortaya çıkacak yeni dergi Eppo'da bunu kaybetmiş olacaklardı. Böylece, dört çizer (Jan van Haasteren, Robert van der Kroft, Thé Tjong-Khing ve Jan Steeman) ile üç yazar (Patty Klein , Andries Brandt, Lo Hartog van Banda) kendi çizgi roman dergilerini çıkarmaya karar verdi. Diğer tüm görevlerde yer alacak beş kişiyi daha ekibe dahil ettiler ve dergi 1975'te yayın hayatına başladı. Koruyucu bir organizasyon yapısı olarak, Jan van Haasteren ve Patty Klein'ın yöneticileri olduğu Kobold BV yayınevini kurdular. Derginin ana gayesi, L'Echo des Savanes ve Fluide Glacial gibi Fransız çizgi roman dergilerini örnek alarak yetişkinlere yönelik hicivsel bir çizgi roman dergisi çıkarmaktı. Çalışmalarını, editör kadrosu veya yayıncıların sansürüne maruz kalmadan yayınlayacaklardı. O yüzden, bir yayın kurulu oluşturulmadı, derginin içeriğini ortak kararlaştırıyorlardı. Bu özgürlük, gerekli toplumsal eleştiriye ek olarak, çizgi romanların bol miktarda seks ve şiddet içermesi anlamına geliyordu, ki bu o yıllarda yeraltı çizgi romanlarından aşina olunan bir şeydi. Ekibe daha sonra çizerler Gerry Voortman ve Willy Lohmann ile yazarlar Frans Buissink ve Bram Uil de katıldı. İkinci amaçları ise, profesyonel deneyimi olmayan genç ve gelecek vaat eden sanatçılara yayın alanı sunmak ve deneyimli meslektaşlarının rehberliğinde zanaatı öğrenmelerine olanak sağlamaktı. Rietveld Akademisi'nde bir ilan yayınlandıktan sonra, yeni yetenekler hızla De Vrije Balloen için çalışmaya başladı. Gerrit de Jager, Wim Stevenhagen (Prutswerk), Paul Bodoni , Paul Schindeler ve Eric Schreurs gibi sanatçılar dergide ilk kez sahneye çıktılar ve sonrasında kendilerine çizgi roman dünyasında iyi bir yer edindiler. Dergi amatör sayılırdı, yine de çalışanlar üzerindeki üretme baskısını üzerlerinden almak için 7. sayıdan itibaren çizgi roman satın almaya karar verdiler. Bunlar çoğunlukla Loro (Jean-Marc Laureau), André Franquin , Marcel Gotlib , Bonvi (Franco Bonvicini) ve René Pétillon gibi sanatçıların eserleriydi. Bir dergi yayınlamanın beraberinde getirdiği sayısız görevden kaçınmak için, De Vrije Balloen ekibi 19. sayıdan itibaren yayın sürecini yönetecek birini işe aldı. Ancak, bu kişinin daha sonra bir dolandırıcı olduğu ortaya çıktı ve işten çıkarıldı. Bunun üzerine ekip, Kobold BV'yi kapatmaya ve yayın sürecini tamamen dış kaynaklara devretmeye karar verdi. Bu nedenle, De Vrije Balloen 28. sayıdan itibaren Kontekst tarafından yayımlanmaya devam etti. Bir noktada, Gerrit de Jager ve Wim Stevenhagen derginin çok kopuklaştığını hissettiler ve bir editör ekibi oluşturmayı önerdiler. Bir diğer fikir de, 1977-1979 arası Gummi dergisini yayınlayan Hollandalı sanatçı Ger van Wulften'in yeni yayıncı olmasıydı. Bu değişimlerle birlikte, derginin 1982'deki 48. sayısının ardından isminden Vrije kelimesi çıkarıldı. 53. sayıdan itibaren de adı sadece Balloen oldu. Wulften'in gelişiyle, René Windig, Eddie de Jong, Hein de Kort, Willem Vleeschouwer, Aart Clerkx ve Peti Buchel gibi deneyimli sanatçılar kadroya dahil oldu. Derginin daha yapılandırılmış olması amaçlansa da, sonunda tam tersi oldu. Zamanla, makaleler ve köşe yazıları giderek daha çok yer kapladı, düzen giderek karmaşıklaştı ve çizgi romanların kalitesi (bazı istisnalar hariç) giderek düştü. Nihayetinde dergi, Ger van Wulften yönetiminde ancak iki yıl ayakta durabildi ve son sayısı (çift sayı 61/62) 1983'te yayınlandı. İlginç bir anekdot da, derginin 1982'nin sonlarında çıkan 53. sayısında, sağ siyasetle mücadele amacıyla tüm sağ sayfalarının boş bırakılması. Ama aldatıldıklarını düşünen abonelerden büyük eleştiri aldılar. Ayrıca, derginin satış temsilcileri arasında yanlış anlaşılmalara yol açtı ve birçok kopya baskı hatası olarak iade edildi, hatta doğrudan çöpe atıldı. Belki de bir kefaret olarak, 53. sayı 1983'ün başlarında, bu sefer boş sayfaları olmayan "normal" bir sayı olarak tekrar çıktı.

 1943 yılında Hollanda'nın Alkmaar kentinde doğan yazar Buis (Frank Buissink), eğitimini Amsterdam'daki Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Enstitüsü'nde (daha sonra adı Rietveld Akademi olarak değişmiştir) tamamlamıştır. Yazarlık kariyeri, 1970'lerin başında Eddy Ryssack tarafından çizilen Brammetje Bram'ın ilk yedi öyküsünün senaristliğini devralmasıyla başladı. Yine aynı yıl, çizer Jan Steeman'la Sjors dergisinde yayınlanan çizgi roman serisi Sjors en Sjimmie'ye başladılar. 1980'lerde, çizer Marjolein Bastin'le iş birliğine giderek doğa temalı çeşitli kitaplar çıkardı. Ayrıca kurucu ortağı olduğu Grasduinen gibi doğa dergileri için makaleler yazdı. Uzun yıllar Hollanda Kuşları Koruma Derneği tarafından yayınlanan VOGELS dergisinin genel yayın yönetmenliğini yaptı. Ayrıca Landschap Noord-Holland dergisinin editörlüğünü ve çeşitli yayınlarda köşe yazarlığını yaptı. Hayatının son yıllarında manzara resimlerine odaklanmıştır. 28 ocak 2019'da sanatçı hayata gözlerini yumdu.

1933'te Hollanda'nın Schagen kasabasında doğan Jan Steeman kendi kendini yetiştirmiş bir çizerdir. Kariyerine Katolik İzciler örgütünün çıkardığı bir dergi olan Alle Hens'te illüstratör olarak başladı. Jules Verne'den esinlenerek çizdiği ilk çizgi romanı "Het Stoomhuis, de ijzeren reus" (Buhar Evi: Demir Dev), bir margarin markası olan Brinkers'ın ücretsiz dağıttığı tanıtım dergisi Prins Leo'nun 1956 tarihli 16. sayısında yayınlandı. 1959'da bir okul dergisi olan Taptoe için Frans Leonard takma adıyla "Rik, de Reizende Reporter" (Rik, Gezgin Muhabir) adlı çizgi romanı yarattı. Bu çizgi roman, 1961-1970 yılları arasında "Rik, Clio ve Pluk" başlığı altında bir macera dizisine dönüştü. 1964'te Toonder Studios'ta çalışmaya başladı ve Ayı Yogi, Çakmaktaşlar gibi lisanslı çizgi romanları çizdi. 1968'de Toonder'daki Dick Matena'dan Panda serisini devraldı. 1970'te Jan van Haasteren tarafından devralınana kadar Panda'yı çizmeye devam etti. O yıl Toonder'dan ayrılıp Sjors dergisine geçti. Buis'le Sjors en Sjimmie'de çalıştılar. Ayrıca yazar Lo Hartog van Banda'yla Arad ve Maya adlı bilim kurgu serisini yarattılar. Steeman, 1975'te yetişkinlere yönelik mizah dergisi De Vrije Balloen'u kurdu ve dergi 1983'e kadar yayınlanmaya devam etti. Ayrıca, 1975'te Sjors'un üretimi durdurulup Pep ile birlikte yeni dergi Eppo'ya dahil olmasıyla birlikte, Andries Brandt'ın senaryosuyla Roel Dijkstra futbol çizgi romanına başladı. Çizim stili artık çok daha gerçekçiydi. Robert van der Kroft, Sjors ve Sjimmie'nin çizimlerini devraldı. Aynı yıl, senarist Patty Klein ile birlikte kız dergisi Tina için "Noortje" çizgi romanını yarattı. Bu çizerin en bilinen, akılda kalıcı eseri olmuştur. Aralıksız 41 yıl süren seri en uzun soluklu Hollanda çizgi roman serisi olma rekorunu elinde tutuyor. Çizerin oğlu Theo Steeman da bir çizgi roman sanatçıdır. Jan Steeman 24 ocak 2018'de aramızdan ayrıldı.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bilibili Yavrucak, Zıbartan Teması © 2017 - 2026 Bilibililer