7

Varyemez Amca'nın Hayatı ve Serüvenleri Bölüm 7 - Çölün Düş Zamanı Ördeği

Don Rosa Anlatıyor;

Bu hikâyenin giriş paneli, Varyemez’in hayatında atlamayı seçtiğim (Barks tarafından anlatılmıştır) bütün bir dönemle arada köprü görevi görüyor. Matilda’nın, ağabeyinin dünya seyahatleriyle ilgili kupür albümündeki fotoğraflar, Varyemez’in Pizen Bluff, Arizona’da altın arayıcılığı yaptığı yıllarına atıfta bulunuyor. O zamanlar, Varyemez’in hayatındaki bu dönemi anlatmak, dizimde pek çok batı tarzı maceraya yol açacakmış gibi görünüyordu.

Ayrıca giriş panelinde, Varyemez’in bir zamanlar “kurnazlıkla alt ettiğini” söylediği Dalton kardeşleri gösterdim. Birkaç yıl sonra “Pizen Bluff’ın İnfazcısı” başlıklı (Varyemez’in Amca’nın Hayatı ve Serüvenleri - Bölüm 6,5) macerada Varyemez’in Arizona günlerini ve Daltonlarla tanışmasını hallettim. (Bu arada... “Pizen”, yaşlı bir kovboyun konuşması gibi, Poison’ın (Zehir) kırsal kesimde kullanılan yanlış bir telaffuzudur.)


Çeviri: Lenard - Kontrol: SToktan - Balonlama: Mandos


Varyemez, eski bir Barks macerasında, “Sıçrayan bir kangurunun kesesinde Avustralya’nın Kalgoorlie kazılarına fırladım” diyordu. Çocukken, “Kalgoorlie”nin sadece saçma bir çizgi roman adı olduğunu sanıyordum. Ancak kendisinden beklendiği gibi Barks, kurmaca saçmalıklarla okuyucularını hafife almadı. Kalgoorlie, gerçekten de 19. yüzyılın sonlarında altına hücumun yaşandığı, bu hikâyede Varyemez’in zaman çizelgesindeki yerini oluşturan yerlerden biriydi.

Bu hikâye için yaptığım Avustralya araştırması sırasında, Aborjinlerin aslında diğer kültürlerden daha büyük bir tarih anlayışına sahip olduğunu fark ettim. Yerli bilge bir adamın, genç Varyemez’e geçmiş tarihin hazinelerine (entelektüel ya da maddi yönden) duyduğu meşhur saygısını kazanmasını sağlayacak başka bir mükemmel akıl hocası olacağını düşündüm. Barks’ın büyük macera destanlarının göze çarpan yönlerinden biri de hikâyesini gerçek tarihe dayandırmasıdır— belki de Varyemez’i sadece günümüzde yaşıyor görünen Donald’dan daha ilginç bir karakter olarak bulmamı sağlayan şey budur. Memleketim Louisville’de, şimdiye kadar tanıştığım nispeten az sayıda insan arasında, tamamen Barks’ın Varyemez maceralarına olan sevgilerinden dolayı profesyonel arkeolog veya tarihçi olan üç kişi bulmuş olmam inanılmaz. Acaba bugünün Amerikan çizgi roman okuyucuları büyüdüklerinde ne olmak isteyecekler? Profesyonel süper güçlü acımasız kanunsuzlar mı? (Şey... bu bile muhtemelen bir arkeolog olmaktan daha fazla kazandırıyordur.)

Özellikle bu bölüm için yaptığım araştırmalardan bulduklarımın, diyaloglarıma serpiştirdiğim Avustralya argosunun ve arka planlarıma eklediğim tuhaf Avustralya bitki örtüsü ve hayvanlarının ne kadar ilginç olduğu hatırlıyorum. Elbette okurlar, büyük bir yüzdesi hiç kullanılmadığından, bu öykülerdeki araştırma miktarının farkında değiller. İnternet bilgi selinden önceki o günlerde, eski usul bir yol izleyerek, kütüphaneleri arayarak, kimsenin bilmediği kitapları araştırarak, okuyarak, notlar alarak ve sonra vahşi bir kaz peşinde olduğuma karar verip tuttuğum bütün notlardan vazgeçerek bir ya da iki günümü harcayabiliyordum. Bu aşamada, Aborjin kültüründe uzman olan bir üniversite profesörüne uzun mesafeli aramalar yaptığımı ve ondan Düş Zamanı için bütün doğru isimleri ve efsaneleri aldığımı hatırlıyorum. Bir noktada, sanırım ona bir mitolojik figür için kullanılabilecek en iyi ismin hangisi olacağını sordum. Bana zaten dünyada sadece yarım düzine akademisyenin aradaki farkı anlayabileceği kadar bilgiye sahip olduğumu söyledi. Ben de Varyemez’in, Donald’ın ona kaybettiği madeni paranın “sadece bir on sent” olduğunu söylediğinde verdiği cevap gibi, profesöre “Yani?... Ne demek istiyorsun?” dedim.


7 yorum:

  1. Bir başladınız pir başladınız. Tamam yılbaşı menüsü ördek olacak.

    YanıtlaSil
  2. Ellerinize, gözlerinize ve yüreğinize sağlık. Bu güzel paylaşım için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. Emekleriniz için teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Paylaşım ve yazı için teşekkür ederim. Süpersiniz...

    YanıtlaSil
  5. Elinize saglik. Tesekkurler.

    YanıtlaSil

Bilibili Yavrucak, Zıbartan Teması © 2017 - 2021 Bilibililer